Läsfrämjande och bildning som professionell utmaning
Torsdag 20 mars klockan 15.15
Att främja läsning är en central del i bibliotekariers arbete, kanske mest uppenbart vid folkbiblioteken.
Det läsfrämjande arbetets legitimitet läggs ofta i läsförmågan som villkor för lärande, med implikationer för både formell utbildning som för arbetslivet. Dessutom kopplas läsförmåga och MIK gärna samman med människors möjlighet att förvalta sina samhälleliga rättigheter och skyldigheter. Läsfrämjande är alltså tveklöst ett högaktuellt och legitimt ärende idag.
I föreläsningen är det dock inte läsfrämjandets (och läsningens) prestations- och produktionshöjande potential som står i fokus. Vi uppehåller oss i stället vid hur bibliotekariers arbete kan möjliggöra bildning på individuell och kollektiv nivå. Och om det ska vara möjligt – vilket utrymme finns för blivande bibliotekariers egen bildning och kollektiva reflektion inom högre utbildning och i svenska B&I-program?
Jenny Lindberg
Bibliotekshögskolan, Borås
Jenny Lindbergs forskning har på senare år till stor del handlat om bibliotekariers läsfrämjande arbete och professionella kunskap.