AI: Den lärande assistenten i bakfickan

Torsdag 20 mars klockan 11.10

Hur kan vi utveckla förmågan att tänka kritiskt, förstå sammanhang och växa som individ. I vår digitala tidsålder står vi inför en unik möjlighet att stärka denna bildning med hjälp av generativ AI.   
 
Tänk er en talande AI som fungerar som en personlig mentor i din bakficka—en resurs som kan svara på frågor, förklara komplexa begrepp och anpassa sig till dina behov. För många människor är det lättare att förstå och reflektera när de hör resonemang i dialogform.   
 
Bibliotekens roll blir då att inte bara främja läsning, utan också att introducera och använda dessa verktyg. Genom att kombinera traditionella medier med AI kan vi skapa en miljö där bildning inte bara är något vi konsumerar, utan något vi aktivt formar och anpassar till vår egen kontext.   

Satish Strömberg  

Satish Strömberg  

Umeå universitet, Humlab

Satish Strömberg har en en bred och mångsidig bakgrund inom utbildning och teknik från universitetsstudier i England och Sverige. Han har undervisningserfarenhet i Spanien, Tjeckoslovakien, England och Sverige. Mellan 2000 och 2012 arbetade han som adjunkt i engelsk språkvetenskap, med fokus på områden som grammatik, barns språkutveckling, sociolingvistik och språkhistoria. Han är numera IKT-coach vid humanistiska fakulteten med Humlab som arbetsplats. Hans mandat är att stötta lärare och forskare i användningen av digitala verktyg och plattformar, inklusive lärplattformar, videoinspelningar och digitala tjänster. Hans arbete omfattar både individuell handledning och workshops inom områden som AI-kompetens, eLearning, Blended Learning och Student Generated Content.