Demokrati och (o)bildning
Fredag 21 mars klockan 10.30
När den moderna demokratin etablerades i början av 1900-talet var bildningsfrågan central. Motståndarna till utvidgningen av rösträtten menade att obildade arbetare och kvinnor inte kunde anförtros något så viktigt som rösträtt, och arbetarrörelsen och kvinnorörelsen å sin sida startade egna folkbildningskampanjer för att ta udden av detta argument Kopplingen mellan utbildning och demokrati har sedan varit självklar.
Men vad händer med demokratin i en tid då utbildningsnivåerna sjunker, starka politiska krafter torpederar folkbildningens olika institutioner och obildning i form av konspirationsteorier och kunskapsförakt får ett allt större inflytande på politiken? Kan vi lita på att demokratins institutioner har ett tillräckligt starkt grundlagsskydd eller går vi mot ett politiskt tillstånd där demokratin som vi känner den steg för steg förpassas till historien?
Lena Berggren
Docent i historia vid Umeå universitet med stor erfarenhet av populärvetenskapligt arbete även utanför universitetet. Hennes specialområden är antisemitismens och rasismens historia och hon är en av Sveriges främsta experter på fascism. Hon har även intresserat sig för frågor som rör terrorism och folkmord och har utvecklat kurser om demokratins historia. Hon har även, i samarbete med tecknaren Kalle Johansson, gjort seriealbumet Vad är egentligen fascism?, ingått i ett teaterprojekt om demokrati tillsammans med Västerbottensteatern, och skrivit i bland annat Västerbottens-Kuriren och Svenska Dagbladet.