Läsfrämjande och bildning som professionell utmaning

Torsdag 20 mars klockan 15.15

Att främja läsning är en central del i bibliotekariers arbete, kanske mest uppenbart vid folkbiblioteken.

Det läsfrämjande arbetets legitimitet läggs ofta i läsförmågan som villkor för lärande, med implikationer för både formell utbildning och för arbetslivet. Dessutom kopplas läsförmåga och MIK gärna samman med människors möjlighet att förvalta sina samhälleliga rättigheter och skyldigheter. Läsfrämjande är alltså tveklöst ett högaktuellt och legitimt ärende idag. 

I föreläsningen är det dock inte läsfrämjandets (och läsningens) prestations- och produktionshöjande potential som står i fokus. Vi uppehåller oss i stället vid hur bibliotekariers arbete kan möjliggöra bildning på individuell och kollektiv nivå. Och om det ska vara möjligt – vilket utrymme finns för blivande bibliotekariers egen bildning och kollektiva reflektion inom högre utbildning och i svenska B&I-program?

Jenny Lindberg

Jenny Lindberg

Bibliotekshögskolan, Borås

Jenny Lindberg är lektor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås. I sin forskning intresserar hon sig främst för bibliotekarieprofessionen och dess kunskaper. Bland annat fokuseras bibliotekariers relation till bibliotekens (potentiella) användare.