Inflytande och delaktighet för unga vuxna Med intellektuell funktionsnedsättning
Föreläsningen tar avstamp i Jenny Rosendahls avhandling Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning – i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer. Föreläsningen lyfter frågor om hur personer som har IF upplever sina möjlighet till delaktighet i ordinarie kommunala fritidsaktiviteter. I studien var sju unga vuxna som har IF medforskare, föreläsningen fokuserar på medforskarnas upplevelser av frågor som rör medborgarskap, delaktighet och situerat lärande.
Under föreläsningen beskrivs hur en förändringsprocess i en svensk kommuns kultur, demokrati och fritidsförvaltning genomfördes samt hur förändringsprocessen påverkade möjligheten för personer som har IF tillgång till kommunens ordinarie fritids, kultur och demokrativerksamheter.
![Fotografi av Jenny Rosendahl](http://marskonferensen.se/wp-content/uploads/2024/01/Jenny-Rosendahl-2.png)
Jenny Rosendahl
Jenny Rosendahl är fil dr i Specialpedagogik vid Stockholms Universitet. Jenny har lång erfarenhet av att arbeta med barn, ungdomar och vuxna i behov av stöd under deras fritid.
Jennys forskningsfokus är på hur specialpedagogik kan spridas och ta plats i verksamheter utanför skolans fält, såsom kommunala fritidsverksamheter, kulturverksamheter och kommunala demokratiska processer.
Foto: Rickard Kilström